CF Köögid on tunnustatud Saksa köögimööbli brändide Bauformat ja Burger ainus edasimüüja Eestis. Ettevõte on tegutsenud Eesti turul kolm aastat. Uurime ettevõtte asutajalt ja köögidisainerilt Kerstilt, kuidas sai ettevõte alguse, kas kolme aasta jooksul on köögitrendides midagi muutunud ning kui oluline on köögidisaineri roll köökide planeerimisel.
Kersti, räägi palun natukene lähemalt endast. Kust tuli huvi köögimaailma vastu ja kuidas sai alguse CF Köögid?
Olen avastanud tagantjärgi mõeldes, et minus on tahe ja soov tegutseda sisekujundusega. Lapsena olid minu vanemad minuga väga hädas, kuna mulle meeldis alati kodus mööblit ringi tõsta ja näha, kuidas ruum muutub. Ema lause: “Kersti, jälle sul on voodi teistpidi”, on siiani meeles. Olen olnud hästi pikalt finantsvaldkonnas, kuid üks päev tundsin, et see, mis ma teen, ei köida mind enam. Tahan teha midagi teistsugust. Idee köökidest tuli suhteliselt järsku, et oo, see oleks lahe. Alguses ma ei teadnud, kas see on muidugi äge. Rääkisin sellest perele ja sellest kasvas lõpuks välja pereäri mõte.
Nüüdseks olen aru saanud, et see oli üks parimaid otsuseid ja mulle väga meeldib minu töö. Mulle meeldib klientidega suhelda ja nendele kööke disainida. Täna ma tunnen, et ma olen leidnud selle, mida mulle kõige rohkem teha meeldib.
Miks just Bauformat ja Burger brändid?
Bauformat ja Burger tulid tegelikult minu juurde juba 15 aastat tagasi, kui Eestis oli nende esindus olemas ja tellisin oma koju köögi just sealt. Toona aitas minu hea sõbranna mulle kööki disainida. See sama köök on mul siiamaani väga heas korras ja ma näen selle tootja head kvaliteeti. Nii et valiku tegemine oli lihtne. Kuna nende esindust enam Eestis ei olnud, siis võtsin nendega ise ühendust, rääkisin oma mõtted ära ja järgmiseks hetkeks oli juba brändide esindaja Eestis mulle köögimaailma tutvustamas.
CF Köögid on pereettevõte. Kes pereliikmetest igapäevaselt ettevõttes tegutsevad?
Alguses me ei julgenud kõik korraga oma põhitöölt ära tulla, kuna ei olnud kindel, kuidas ettevõttel minema hakkab. Tänaseks oleme siin kõik põhikohaga tööl. Mina tegelen köökide disaini ja müügiga, minu vanim poeg Kristo Erik kontrollib köökide tehnilist poolt ja tegeleb paigaldusega, minu abikaasa Alari vastutab lao korrashoiu eest ja tegeleb ka paigaldusega ning Aave-Lotta hoiab meid pildis, tegeledes CF Köökide turundamisega.
Millised on plussid ja miinused pereettevõtteks olemisel?
Plussiks on kindlasti see, et oleme kõik ühes infoväljas. Me suudame läbi selle olla altimad igasugu muudatustele ja kliendile rohkem lähemal. Kui mina tegelen kliendiga disaini ja müügifaasis, siis see info liigub paralleelselt juba ka paigaldusele. Info liikumine on kiire. Kui sa teed asju pereettevõttes, siis sa suudad luua terviku lihtsamini – meid seob pere, mitte äri. Meil on omavahel head suhted ja me ei soovi probleeme – kui kliendil on mure, siis see jõuab meie kõigini. Me otsime kiiresti võimalikult parima lahenduse, et see mure ei muutuks probleemiks ega tekitaks meil omavahelistes suhetes pingeid.
Olenemata sellest, kui hästi me püüame, siis alati see ei õnnestu ja pinged on lihtsad tekkima. Ehk see on ka see pereettevõtteks olemise miinuspool. Vaja on tajuda piiri, millal on tööhetk ja millal on perehetk. Tööjutud on väga lihtsad tulema igal ajal ja vahel ainult tööst tahakski rääkida, kuid pikalt nii vastu ei pea. Pühapäeva õhtu peab ikka olema perega koosolemise aeg. Peab aru saama, et äri ei jää seisma, kui pühapäeva õhtu asemel esmaspäeva hommikul tööasjadega tegeleda.
Meie eesmärk on tõsta kliendi teadlikkust köögimaailmas
Mille poolest erineb CF Köögid teistest köögimööbli pakkujatest?
Me oleme tänaseks võtnud eesmärgiks majandada äri oma perega. Tänu sellele suudame hoida kliendile väga personaalset lähenemist ja lähtuda disainis kliendi soovidest ning vajadustest. Meie eesmärk on tõsta kliendi teadlikkust köögimaailmas ning läbi teadlikkuse teha koostööd ja leida igale kliendile sobiv lahendus läbi personaalse lähenemise.
Kui klient meie poole pöördub, siis minu kui disaineri soov on tõsta kliendi teadlikkust. Me tutvume kliendi köögiga ja arutame läbi võimalikud disaini- ja materjalilahendused. Ehk lõpuks, kui kliendil on kodus uus köök püsti, siis ta teab täpselt, mis lahendused ja materjalid seal on ning miks just sellised.
Kuidas on köögitrendid nende kolme aasta jooksul muutunud? Kas on üldse?
Kui rääkida kõigepealt köögitrendidest üleüldisemalt, siis siin on nüansse, mis püsivad läbi aastate samad ja mida nimetatakse hea köögidisaini omadusteks. Need on funktsionaalsus (köögi kolmnurk ergonoomseks toimetamiseks) ja ruumitaju (värvusõpetus, väike köök – heledamad toonid avaruse loomiseks). Värvitrendides ja värvivalikutes on üsna palju juba töötavaid asju, mis uute trendidega ära ei kao.
Värvivalikutes on peamiselt trendiks matid ja heledad toonid. Väga palju eelistatakse ka puiduimitatsiooni, et tuua puidu soojust rohkem ruumi sisse. Hästi palju mängitakse külmade ja soojade toonidega, et mõlemad toonid esile tuua. Tööpinnaks valitakse järjest rohkem kivi.
Klientide teadlikkus valikute tegemisel on oluliselt kasvanud. Osatakse võrrelda erinevaid materjale ja köögitehnika mudeleid ning võrdluse tulemusel teha otsuseid. Näiteks õhupuhastite valikud on klientidel saanud palju teadlikumaks. On hakatud mõistma õhupuhasti olulisust köögist.
Milline värvikombo on klientide seas kõige eelistatum? Milliseid värve välditakse?
Tulenevalt meie asukohast riigina, on meie eelistused ka rohkem Skandinaavia stiili poole. Eelistatakse peamiselt heledaid toone, et tuua rohkem valgust ja helgust ruumi. Ilmselt see on tingitud ka sellest, et meil on palju pimedat aega. Heledaid värve kombineeritakse tumedate värvidega või puiduga. Populaarsust on kogumas betoonitoonide kasutamine köögidisainis.
Ma ise soovitan vältida intensiivseid värve. Kui need alguses tunduvad väga ägedad ja annab justkui köögile kontrasti, siis pikas perspektiivis mõjub see köögis väsitavana. Ma soovitan kontrasti lisamiseks kasutada pigem erinevaid detaile.
Tänaseks on internetis mitmeid erinevaid köögidisaini programme, kus iga klient saab köögi omale ise valmis disainida. Kas köögimööbli esindused on ehk oma aja ära elanud ning kogu infovahetuse ja suhtluse saab tehtud läbi interneti?
Tegelikult on jah nii, et palju planeerimist ja suhtlust saab ära teha interneti vahendusel. Samas ikkagi see viimane hetk otsuse tegemiseks, kus sa näed reaalselt, milline see materjal ja furnituur välja näeb, on väga oluline. Ma usun, et selline ideaalne lahendus, arvestades tänapäevast digimaailma, oleks kombineeritud lahendus. Kiire suhtlus, esmane pakkumine, 3D visuaal interneti vahendusel ja materjalidega tutvumine, katsumine köögistuudios. Mõlemad on väga olulised osad köögi tellimise protsessis.
Köögidisainer pöörab tähelepanu lisaks disainile ka köögi tehnilisele poolele ja soovitab sulle võimalikult parimat lahendust, võttes arvesse sinu köögi planeeringut
Miks ja kui oluline on köögi planeerimisel köögidisaineri konsultatsioon?
Kindlasti ülioluline. Siinkohal selgitan natuke köögidisaineri ja sisekujundaja erinevust, kuna neile pannakse tihti võrdusmärk vahele. Sisekujundajatel on tihtipeale visioon köögitervikust ja tehnilisele poolele nii palju rõhku ei panda. Köögidisainer pöörab tähelepanu lisaks disainile ka köögi tehnilisele poolele ja soovitab sulle võimalikult parimat lahendust, võttes arvesse sinu köögi planeeringut. Me mõtleme läbi, kuhu sahtlisse lähevad noad-kahvlid, kus on taldrikud, kuhu lähevad kuivained.. Ma tegelen sellega igapäevaselt ja ma oskan sulle anda võimalikult head nõu. Selle kõige juures võtan juba arvesse ka köögi paigaldamise nüansid ning annan soovitusi, millised lahendused on võimalikud ja rahaliselt mõistlikud.
Millele tuleks kõige rohkem köögi planeerimisel tähelepanu pöörata?
Köögi planeerimine jaguneb kaheks osaks. Esimesena tuleks üle vaadata tehniline ja funktsionaalne pool. Milline on ruum, kuhu köök tuleb ja mis võimalused seal on – kus asuvad ventilatsioon ja vesi. Nende asukohad panevad suures osas disaini paika.
Teine osa – disain, värvid ja erinevad lahendused. Mõtle läbi, kuidas sa köögis liigud, kus sul miski asub, kus sa hoiad nõusid, maitseaineid, kuivaineid, puhastusvahendeid. Kuidas on võimalik kasutada sinu köögis köögi kolmnurga reeglit, et sealne toimetamine oleks võimalikult mugav. Kui mööblipaigutus on enam-vähem paigas, saab hakata erinevate värvikombinatsioonidega mängima.
Millega kõige rohkem eksitakse/ei arvestata köögi planeerimisel?
Tihti ei osata arvestada ruumi suurusega. Soovitakse uhkeid ja ägedaid lahendusi, kuid ruumi suurus ja/või planeering seda ei võimalda. Oma peas luuakse visioon superköögist, kuid hiljem selgub, et ruum seda ei võimalda, sest “kohustuslikud” elemendid võtavad juba suure osa köögist enda alla. Kohustuslikeks elementideks köögis on need, milleta köök poleks köök ehk valamu, pliit, õhupuhasti, ahi, külmik ja nõudepesumasin. Need tuleb kohe alguses paika panna ja alles siis saab vaadata, kui palju ruumi alles jääb ning kas ja mis võimalusi veel on.
Milliseid soovitusi jagaksid esmakordsele köögiplaneerijale?
See oleneb, kuhu köök planeeritakse. Kui tegemist on juba olemasoleva köögi väljavahetamisega, siis soovitan võtta kõigepealt paberi, pliiatsi ja mõõdulindi ning teha ruumist joonis mõõtudega. Märkida lisaks joonisele ventilatsiooni ja vee asukohad. Märkida ära köögi kohustuslikud elemendid
Kui kööki planeeritakse uude majja, siis soovitan võtta köögidisaineriga ühendust juba varakult – maja projekteerimise käigus. Nii saab kohe alguses kõik vajalikud ühendused ja mööblipaigutused projekti sisse kirjutada. Hiljem neid muudatusi teha võib osutuda kulukamaks ja ei pruugi saavutada soovitud tulemust.
Iga klient on erinev ja seetõttu me lähenemegi igale kliendile individuaalselt
Kuidas näeb teie juures köögi tellimise protsess välja?
Meil ei ole kindlat järjekorda ega sellist reeglite raamatut, mille järgi hakkame köögiprotsessi ja kliendisuhtlust läbi viima. Iga klient on erinev ja seetõttu me lähenemegi igale kliendile individuaalselt. On kliente, kes soovivad tulla kohe alguses stuudiosse ja vaadata materjale, kui ka neid, kes saadavad esialgu meilile päringu koos joonistega. Kui klient otsustab köögi meie käest tellida, siis loomulikult kohtume ka meie stuudios, kus klient saab valitud materjalid üle vaadata, katsuda ja kinnitada.
Kui klient on tellimuse kinnitanud, siis meie paigaldajad kontrollivad mõõdud veel kord kliendi kodus üle, et kõik oleks ikka korrektne.
Oled kindlasti disaininud mitmeid eriilmelisi kööke. Millise uue köögi omale koju disainiksid?
No see on nii raske küsimus. 🙂 Kuna ma tahan ka omale koju uut kööki, siis olen ma palju sellele mõelnud, milline see olla võiks. Hetkel on mul kodus tumepruun puiduimitatsiooniga köök, heleda laminaadist tööpinnaga. Minu uus köök saaks olema aga heledates toonides, uksed kas beežid ja valged ning tööpinnaks ja tagaseinaks kivi. Disainis oleks minu uues köögis kindlasti klaaskappe sisemise valgustusega ja kõrge cargo kapp. Kuna mul on nurgaga köök, siis nurgalahenduseks valiksin oma absoluutse lemmiku – “kalasaba” sahtli. Uues köögis ma jätaksin välja mikrolaineahju ja valiksin selle asemel kombineeritud mikrolainefunktsiooniga ahju. Mõtteid ja soove on palju, eks siis näis, milline lõpptulemus kunagi on.
Milline on CF Köökide tulevikuvisioon?
Peamisteks märksõnadeks on kliendikesksus ja 100% pereettevõttena jätkamine. Areneda teadmistes, areneda parimate lahenduste pakkumises ja areneda koos klientidega.